Så maxar du dina inkomster som affiliate

Så maxar du dina inkomster som affiliate
2016-09-20 Affiliatenätverk.nu
Maxa dina inkomster som affiliate

Webbplatsen är lanserad och uppdateras löpande. Men de större inkomsterna lyser med sin frånvaro. Vad har du gjort för fel? Här bjuder vi på några punkter som maximerar dina inkomster och som kan vara bra att bära med sig under tiden som affiliatesidan utvecklas.

Bannertiden är förbi

Reklam upplevs generellt som något negativt av de som besöker hemsidor. Reklam via banners är därmed inte något att satsa på. Det är enbart på de sidor som har extremt stort antal besökare (ex. Aftonbladet m.m.) som bannerreklam fortfarande ger tillräcklig fördel.

Lägg istället länkarna i text och detta på ett refererande sätt istället på ett säljande sätt.

Fokusera på några få program

I början kan det vara smart att samarbeta med flera olika program för att se vad som fungerar bäst. Men om möjligheten finns så fokusera sedan på några få program. Orsaken är att många har segmenttrappor vilket gör att man exempelvis kan tjäna 10% i provision om 10 sales förmedlas per månad men 20% i provision om 20 sales förmedlas. Att då fokusera arbetet kring vissa program gör att man lättare får högre provision.

Även om ett program inte har provisionstrappa så bör man ändå försöka förhandla till sig högre provision. Men då gäller det att man har något att visa upp. Det kan exempelvis vara att över 50 sales förmedlats varje månad under flera månaders tid. Ta kontakt med affiliatenätverket och påvisa framgångarna och fråga om det går att få upp provisionen något.

Ju smalare desto lättare

Orsaken till att många bloggare tjänar väldigt små summor på affiliate är att fokus för besökaren främst handlar om att läsa bloggarens skrivna text. Man besöker sidan för att läsa bloggen, att följa bloggarens vardag och det som skrivs. Det primära är inte att köpa produkter. Få fler tips om hur du kan maxa dina inkomster. Att synas i sökmotorerna är ett arbete som kräver både tålamod och vissa förkunskaper. Det mesta handlar dock om sunt förnuft till slut.

Detta kan ställas mot affiliatesidor som är betydligt mer riktade mot ett köpbehov. Det kan vara en sida som samlar produkter från en rad olika E-butiker på ett och samma ställe (Se ex. Ytterdörar.nu) vilket därmed skapar ett mervärde för kunden. En överblick skapas över ett större utbud.

En annan väg att gå är att skapa jämförelsesidor vilket är mycket effektivt. En av de allra mest kända är Pricerunner som valt att visa 1000-tals produkter och en prisjämförelse på dessa.

Det viktiga är att besökaren har ett behov av att köpa en produkt när besöket sker på sidan. Den som googlar efter ytterdörrar vill i första hand ha inspiration till att köpa en ytterdörr. Om de klickar in på ytterdörrar.nu nås ett stort utbud och viljan hos besökaren är att hitta en produkt som eftersöks. Det finns alltså ett köpbehov som inte alls finns hos den som besöker en blogg och främst är nyfiken på vad bloggen har uppdaterats med för text.

Tänk även på att bokföra dina inkomster som affiliate på ett korrekt sätt. Skatteverket har en väldigt informativ och användarvänlig hemsida, och svarar dessutom gärna på frågor som rör affiliatemarknadsföring och hur den ska beskattas. En

Ha koll på EPC

EPC står för Earnings per Click. Om 100 personer klickar på en av dina länkar och dessa tillsammans sedan genomför köp för 500kr blir EPC 5kr. Genom att se på EPC kan man även avgöra om det företag som länken går till lyckas konvertera besökaren till en kund. Många gånger har kända etablerade varumärken (ex. Zalando, Bubbleroom m.m.) högre EPC än mindre okända E-butiker. Dessa har ofta stort utbud, smidiga betalningslösningar och stor merförsäljning. Har en E-butik låg EPC kan det tyda på att sidan av någon anledning inte attraherar till köp vilket gör att du hellre bör länka till en annan E-butik.

Comments (0)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*