Framtiden inom affiliatemarknadsföring

Framtiden inom affiliatemarknadsföring
2016-09-03 Affiliatenätverk.nu
Framtiden som affiliate

Hur framtiden för affiliatemarknadsföring ser ut går det bara att spekulera i. Trender och teknik förändras över tid och det som idag ses som självklar väg att gå kan vara helt ute inom 10-20 år. Men genom att se på dagens tendenser går det att dra några slutsatser som eventuellt pekar på utvecklingen.

Räcker SEO?

Ett stort antal som jobbar med affiliate förlitar sig på sitt SEO-arbete för att få besökare och därmed inkomst. Men inom de svårare branscherna syns trender att även andra marknadsföringsvägar börjar användas. När Google år 2016 ökade från 3 till 4 annonser i toppen vid sökning tog Adwords en ännu större del av besökarna. Många som arbetar med större affiliateprojekt väljer att komplettera med Adwords, annonsering på Facebook och på andra sätt skapa trafik till sidan.

Utöver det gillar inte Google generellt affiliatesidor vilket gjort att de försökt skapa vägar att inte ge de lika stort spelrum i sökresultatet.

Att flera nya marknadsföringskanaler används för kompletterande marknadsföring är även något som Johnny Elofsson på Adrecod lyfte upp i en intervju om trender och framtiden inom affiliate år 2016.

Affiliate – mer än en webbplats

Som nämnts ovan används social media för att skapa trafik till affiliatesidor. Men många vill även jobba med affiliate direkt genom dessa vägar. Detta kan komma att utvecklas med tiden även om det begränsas utifrån de regler som dessa sociala kanaler kan ha för att premiera egna annonsnätverk.

Flera amerikanska experter menar även att video kommer att komma starkt. Genom tutorials och recensioner på hemsidan skapas ett mervärde. Men då är det även viktigt att detta kan utnyttjas med affiliate så att inte besökaren enbart kan klicka på text och bildlänkar för att genomföra köp.

Förändrad E-handel förändrar utbudet

I intervjun nämner även Elofsson att möbler, byggvaror och inredning är branscher som vuxit starkare de senaste åren, i jämförelse med andra branscher. Att byggmaterial ökat är absolut inte någon överraskning då byggbranschen har varit ett av de starka dragloken gällande E-handelns tillväxt. Detta tillsammans med mat. Men då Adrecord har ett svagt utbud av program inom mat är det väntat att det inte nämndes.

När E-handeln förändras kommer även efterfrågan inom speciella branscher att öka och därmed i längden påverka affiliateverksamheten.

Comments (0)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*